Sari la conținut

Jurnal de eveniment – Masterclass Internațional de Cânt Bizantin – ziua a patra

ziua patra mcb15

În ziua a patra a Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin, domnul Neochorits și-a oferit, cu generozitate, timpul și energia pentru a răspunde întrebărilor cursanților. De la răspunsuri la solicitări pentru sfaturi, oarecum evitate, dintr-o modestie și smerenie care par dintr-un alt veac, și rugăminți de a face exemplificări muzicale sau reclarificări ale unor chestiuni prezentate la curs, până la mărturisiri personale, rostite cu lacrimi în ochi, această întâlnire – neinclusă nici ea în programul inițial dar la fel de mult apreciată și folositoare ca și întâlnirea din seara precedentă, de la Biserica Sf. Sava, cuvintele și vocea domnului Neochoritis ne-au încărcat și luminat sufletele, ca și cum l-am fi ascultat pe un mare duhovnic.

Un alt element remarcant al zilei a patra a fost conferința Parintelui diacon Cornel Constantin Coman despre balansul emotiv în imnografia bizantină, cu exemplificări din slujbele închinate Sfântului Ioan Botezătorul. Conferința părintelui a subliniat faptul că accentul pus pe sentimente în cântarea bizantină nu duce la sentimentalism, la o stare de tristețe copleșitoare, ca în fado, ci are rolul de a decupla sufletul de latura sa pătimitoare pentru a-l recupla la cele veșnice. Prezentarea părintelui a scos în evidență și un neajuns al modului în care a fost tradusă imnografia bizantină la noi, transferând, în textele românești, semantica textelor grecești, dar ignorând ritmul – atât de necesar pentru ca înțelesurile minții să coboare în inimă.

Dimineață, ca și în celelalte zile, au fost cursul dedicat participantelor, cu doamna soprană Mihaela Grăjdeanu, doamna Miriam Marinou și doamna conferențiar dr. Maria Alexandru, și cursul practic de interpretare psalitică sub îndrumarea domnului preparator drd. Adrian Sîrbu. După amiază, cursanții au lucrat în grupe, ca și în ziua precedentă, iar Adrian Sîrbu, împreună cu studenții anului III de la secția de muzică religioasă de la Universitatea de Arte, au ținut un curs practic despre gestica dirijorală în arta psaltică, luând ca exemplu practic troparul la Litie de Petru Berechet.

Lasă un răspuns