Corul „Byzantion” a concertat în Sankt Petersburg

Evaluaţi acest articol
(3 voturi)

corul-bizantyonSâmbătă, 9 martie 2013, Corul „Byzantion“ a concertat în deschiderea Festivalului de Muzică Ortodoxă „Orfeus“, ce are loc în oraşul Sankt Petersburg din Rusia.

Festivalul, care îşi va extinde manifestările artistice până în luna mai, este unul dintre cele mai importante evenimente culturale din Rusia şi reuneşte în fiecare an artişti de marcă, reprezentanţi ai diferitelor genuri muzicale specifice popoarelor ortodoxe de pretutindeni.

Prezenţa corului de muzică psaltică „Byzantion“ la ediţia actuală a festivalului a avut, de data aceasta, un caracter deosebit, prin interpretarea unei piese contemporane, creaţie a compozitorului rus Andrei Mikita. Este vorba de oratoriul „Seven Songs about God“ pentru orchestră, cor mixt, cor bizantin şi doi solişti, pe versurile poetului şi muzicianului Boris Grebenshikov. Membrii „Byzantion“ au fost onoraţi să concerteze alături de prestigioasa Orchestră Naţională a Rusiei şi alături de Corul Teatrului „Mihailovski“ din Sankt Petersburg, sub bagheta tânărului şi talentatului dirijor grec Dimitris Botinis. Concertul de deschidere a avut loc în sala Filarmonicii de Stat din Sankt Petersburg, artiştii bucurându-se de numărul impresionant al spectatorilor din sală.

Oratoriul, structurat pe un număr de şapte poeme ale lui Boris Grebenshikov („God knows better“, „Promised Day“, „Silver of my Lord“, „One More Time“, „Falcon“, „Dubrovsky“ şi „Day of Joy“), reuşeşte să redea, prin sonorităţi specifice, spiritualitatea sufletului slav filtrat prin arta sunetului. Influenţat de vizitele făcute în mănăstirile din Muntele Athos, unde a fost martor al tradiţiei vii, neîntrerupte a Bizanţului, Boris Grebenshikov are viziunea unui dialog muzical între lumea spiritului slav, reprezentată de corul mixt, şi cea a Bizanţului athonit, prin corul psaltic.

Complex prin diversitatea stărilor de multe ori contrastante, spiritul rusesc redat prin sunet poartă auditoriul prin experienţa muzicală a cufundării şi a ridicării spre Dumnezeu, o metanoia a sufletului care ajunge, într-un final, la lumină, prin strigătul, deopotrivă, a slavilor şi bizantinilor: Bog est svet! (Dumnezeu este lumină!). Sonorităţile redate de coruri şi orchestră creionează un adevărat portret al ipostazei rugătorului, exponent al culturii sprituale slave. De la masivitatea sonoră a corurilor din catedralele ţarilor pravoslavnici până la şoaptele pline de tensiune şi vocea albă, diafană a sopranei soliste, simboluri ale misticismului şi ascezei sufletului isihast rus, toată această plajă de stări a fost surprinsă cu măiestrie şi naturaleţe de cei peste 130 de interpreţi ruşi.

Andrei Mikita se alătură liniei de creaţie a compozitorilor care au surprins în operele lor, prin prelucrări diferite, anumite ipostaze ale melosului bizantin. Invocăm, în acest sens, pe scurt, mari personalităţi precum Paul Constantinescu, Michalis Adamis, Nicolae Lungu, Gheorghe Cucu, Sotiris Fotopoulos şi alţii.

Prezenţa Corului „Byzantion“ în cadrul Festivalului de Muzică Sacră Ortodoxă „Orfeus“ a fost îmbogăţită prin susţinerea unei conferinţe cu tema „Notaţia bizantină - o mărturie a continuităţii tradiţiilor orale şi scrise“, cu exemplificări practice de importanţă istorică. Prezentarea, susţinută de dirijorul Corului „Byzantion“, a fost realizată cu sprijinul prof. univ. dr. Maria Alexandru (Universitatea „Aristotelis“ din Tesalonic).

În finalul şederii, membrii „Byzantion“ au avut deosebita bucurie de a participa la Sfânta Liturghie alături de corul bărbătesc al metocului Mănăstirii Valaam din Sankt Petersburg. Răspunsurile antifonice de la strană, experienţa aparte prin dialogul dinamic şi întâlnirea, în acelaşi duh, a două lumi muzicale diferite, totuşi reunite în monodie, au constituit o mărturie puternică a faptului că rugăciunea ridicată către Dumnezeu poate fi înveşmântată, din fericire, în mai multe forme de modelare şi exprimare ale sufletului. Iar cântarea de tradiţie bizantină nu poate fi abordată cu autenticitate decât înţelegând esenţa ei în toate modurile derivate de redare sonoră. (Prep. univ. Adrian Sîrbu - Facultatea de Compoziţie, Muzicologie, Pedagogie Muzicală şi Teatru din cadrul Universităţii de Arte „George Enescu“ din Iaşi).

http://www.ziarullumina.ro/actualitate-religioasa/corul-byzantion-concertat-la-sankt-petersburg-0

 

Media

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Ultimele postări pe forum

  • No posts to display.

Înregistrări YouTube

Corul Byzantion - „Ca un om ai venit”, plagal glas IV, de arhiereul Gherman Neon Paron (sc. XVII)
Corul Byzantion - „Cuvine-se cu adevărat”
Corul Byzantion - Stihira „Acum, proorocia”
Corul Byzantion - Stihira „Betleeme, gătește-te”
Corul Byzantion - Slava „Astăzi se naște din Fecioara”
Corul Byzantion - Slava „Acestea zice Iosif”
Corul Byzantion - Irmosul Calofonic „Hristos se naște”
Corul Byzantion - Irmos la Nașterea Domnului, pe larg, de Macarie Ieromonahul
Corul Byzantion - Matima „Hristos se naște”, de Balasie Iereul
Corul Byzantion - Irmos la Nașterea Domnului, de Macarie Ieromonahul
Corul Byzantion - Condacul Nașterii Domnului „Fecioara, astăzi”
Corul Byzantion - Stihira „Mai înainte de Nașterea Ta”
Corul Byzantion - „Fluierul cel păstoresc”, podobie glasul I
Corul Byzantion - „Piatra fiind pecetluită”, podobie glasul I
Corul Byzantion - „Mormântul Tău, Mântuitorule”, podobie glasul I
Corul Byzantion - „Prin mâncare a scos din Rai”, podobie glasul I
Corul Byzantion - „Pentru rugăciunile tuturor sfinților”, podobie glasul I
Corul Byzantion - „Nor al luminii”, podobie glasul I

Ultimele Articole

  • Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – A cincea zi

    mcb19 concertVineri, 19 iulie 2019, ultima zi de Masterclass Internațional de Cânt Bizantin, a fost ziua în care s-au vazut și auzit roadele programului intens din această săptămâna, prin minirecitalul de muzică orientală clasică și concertul extraordinar de muzică bizantină. A fost și ziua recunoașterii contribuției dascălilor și a fiecărui cursant în parte.

    în Program Citeşte mai mult
  • Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – A patra zi

    mcb19 ziua4Joi, 18 iulie 2019, a patra zi de Masterclass Internațional de Cânt Bizantin la Iași, a fost ziua în care, mai mult decât în celalalte, studenții și profesorii lor coordonatori au încântat participanții prin prezentări care au combinat cercetarea academică a manuscriselor cu interpretarea unor exemple muzicale reprezentative. De asemenea, invitatul special, Panagiotis Neochoritis, s-a ocupat în special de monahii și de provocările cu care se confruntă acestea.

    în Program Citeşte mai mult
  • Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – A treia zi

    mcb19 ziua3 foto2Miercuri, a treia zi de Masterclass, a fost foarte variată în activități, care au mers de la exerciții individuale pentru îmbogățirea tehnicii vocale și lucru la ansamblu până la conferințe pe baza rezultatelor unor cercetări de ultimă oră din domeniul neuroștiințelor și prezentarea unor noi apariții  editoriale și discografice.

    în Program Citeşte mai mult
  • Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – A doua zi

    MCB19 ziua2A doua zi de Masterclass a început cu cursul practic de tehnică vocală, oferit de doamna soprană Mihaela Grăjdeanu. Cu mult tact pedagocic și răbdare, doamna Grăjdeanu i-a ascultat pe cei care au dorit să vină în față și să interpreteze un fragment muzical, insistând pe importanța respirației și pe modalitățile de care dispunem pentru mărirea capacității rezonatorilor naturali. De asemenea, prin audiere și analiză, s-au identificat două aspecte specifice tehnicii psaltice de interpretare: rezonanța toracică și rezonanța faringiană.

    în Program Citeşte mai mult
  • Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – Prima zi

    mcb19 prima zi 800x533Luni, 15 iulie 2019, a debutat la Iași a douăsprezecea ediție a Masterclassului de Cânt Bizantin. Organizat de Asociația Culturală Byzantion și de Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași, de Mitropolia Moldovei și Bucovinei și Primăria Municipiului Iași, evenimentul s-a deschis cu slujba de pomenire a ctitorilor de suflet ai Masterclass-ului, protopsaltul Lykourgos Angelopoulos și Părintele Arhimandrit Justin Pârvu, urmată de discursul oficial al organizatorilor (doamna Prof. Dr. Laura Vasiliu, Asist. Drd. Adrian Sîrbu – Universitatea de Arte „George Enescu”, Conf. Dr. Maria Alexandru – Universitatea Aristotelis din Salonic), al doamnei soprane Mihaela Grajdeanu (Opera Română din Iași) și al Arhid. Profesor Razvan Constantin Stefan (Seminarul Teologic Ortodox București).

    în Program Citeşte mai mult