Jurnal de eveniment - Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - ziua a treia

Evaluaţi acest articol
(3 voturi)

mcb iasi site 2017

Miercuri, a treia zi a Masterclass-ului, a urmat programul stabilit: dimneața a început cu Ansamblu feminin, curs din ce în ce mai popular datorită răspunsurilor pertinente ale doamnei Grăjdeanu la întrebările sau solicitările de sfaturi pentru rezolvarea unor probleme personale în interpretare, venite din partea participanților.

Au urmat cele două cursuri cu domnul Panagiotis Neochoritis, care a lucrat în continuare pe intervalica de la Chinonicul de luni (Cel ce faci pe îngerii Tăi...) și a început lucrul la o partitură nouă, Chinonicul de joi (În tot pământul a ieșit vestirea lor...). Printre altele, domnul Neochoritis a punctat următoarele aspecte: A fi avansat nu înseamnă a citi perfect notația psaltică ci a simți ethosul glasului. La acest nivel se ajunge prin mult studiul individual făcut pe tactare – nu doar în mod manifest, fizic, ci si prin tactare interioară care, internalizată, dă pulsația care se imprimă în cântarea la strană. Audițiile sunt folositoare dar psaltul trebuie să caute în sine chei interpretative, prin efort personal și mult studiu individual, prin aplecare cu multă răbdare asupra detaliilor frazelor. Astfel, în abordarea unei partituri noi, se trece de la o frază la alta doar după ce psaltul simte siguranță și e mulțumit de cum a cântat. De asemenea, la nivel avansat, psaltul poate identifica o greșeală în cântare și nu se lasă influențat de ea, interpretând corect.

Înainte de pauza de prânz s-a lansat manualul online de Paleografie Muzicală: Paleografia muzicii bizantine din perspective vechi și noi, prezentat de autoarea acestuia, doamna conf. dr. Maria Alexandru, de echipa de paleografie muzicală de la Universitatea Aristotelis din Salonic și de studenți ai secției de Muzică Bizantină de la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, iar după pauză a fost al treilea curs opțional de kanonaki.

La Ansamblu psaltic, domnul asist. drd. Adrian Sîrbu a atras atenția participanilor că diferența dintre un cor bun și unul excepțional stă în finețea interpetării, care vine din stăpânirea tehnicii și mai ales din inspirație, din răspunsul pe care îl primești de la Dumnezeu în momentul interpretării. Marii psalți nu au fost neapărat talentați, dotați cu cele mai bune voci, ci trăitori cu viață aleasă.

Seara, la cursul adresat avansaților, domnul Panaghiotis Neochoritis a reamintit celor prezenți în sală că muzica psaltică se învață prin practică neîntreruptă, cu o ucenicie care poate dura chiar 15 ani în care ucenicul nu face altceva decât să țină isonul. Studiul individual ajută psaltul să se formeze ca entitate personală, să caute și să controleze sunetele, astfel încât să nu fie un simplu imitator. Efortul acesta de învățare se face după logica muzicii psaltice, care este diferită de logica acestei lumi tot mai zgomotoase. Ca un monah, psaltul trebuie să se lepede de sine însuși pentru a se putea apropia de muzica bisericească.

lect.dr. Sorina Chiper
PR
Asociația Culturală Byzantion

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Ultimele postări pe forum

  • No posts to display.

Înregistrări YouTube

Byzantion Choir - Aineite ton Kyrion (Praise the Lord from Heaven)
Corul BYZANTION - Concert extraordinar de muzică brâncovenească - 2014
Byzantion Choir - Aineite ton Kyrion (Praise the Lord from Heaven)
Byzantion Choir - Aleluia and Prokeimenon of the Apostle O Kyrios ebasilevsen
Byzantion Choir - Evlogitaria Anastasima (Ressurection Blessings)
Byzantion Choir - I Romania Parthen, Trapezuntian traditional song
Byzantion Choir - Osoi eis Christon, mode plagal of 1sr
Byzantion Choir - Christos anesti (Christ is risen)
Byzantion Choir - Basilev ouranie (in Romanian)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (7 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (6 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (5 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (4 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (3 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (2 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (1 from 7)
Byzantion Choir - The Good Friday Lamentations (fragment), mode plagal of 1st, traditional melody.
Byzantion Choir - Invincible conductrice (French version), mode plagal of 4th

Ultimele Articole

  • Prima ediţie a Festivalului de Muzică Bizantină de la Iaşi

    ibmf siteÎn perioada 27 septembrie - 1 octombrie 2017, va avea loc la Iaşi prima ediţie a Festivalului de Muzică Bizantină de la Iaşi. Timp de cinci zile, unele dintre cele mai cunoscute coruri de muzică bizantină din Grecia, Liban, Serbia, Sf. Munte Athos, Statele Unite ale Americii şi România vor face din Iaşi capitala cântului bizantin. Evenimentul, organizat de  Sectorul învăţământ al Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei, este menit să promoveze tradiţiile originare ale cântului bizantin, dar şi să informeze publicul despre legătura care există între muzica bisericească şi muzica bizantină de factură laică, aşa-numita muzică din „tinda bisericii“.

    Corurile invitate la festival sunt Corul Bizantin Grec (Atena, Grecia), Corul Mănăstirii Hamatoura (Kousba, Liban), părinţii din Nea Skiti (Sfântul Munte Athos, Grecia), Corul „Sfântul Ioan Damaschin“ (Novi Sad, Serbia), Grupul „Nectarie Protopsaltul (Bucureşti, România), Ansamblul „Cappella Romana“ (Portland, Statele Unite ale Americii), Ansamblul de muzică tradiţională Chistos Tsiamoulis (Atena, Grecia), Ansamblul de muzică veche „Anton Pann“ (Bucureşti, România), Corul academic „Byzantion” (Iaşi, România), Grupul Psaltic „Chivotul“ (Iaşi, România). 

    „Un festival este, aşa cum îi spune şi numele, o sărbătoare. Sărbătorim la Iaşi moştenirea noastră creştină şi bizantină, tradiţia strămoşilor, dar şi nădejdea plină de bucurie a viitorului acestei arte minunate care este cântul bizantin. Cu acest gând vă aşteptăm la Iaşi, gând de descoperire şi autodescoperire în lumina artei şi spiritualităţii de care acest oraş este atât de plin“, a declarat preşedintele Festivalului, arhim. Hrisostom Rădăşanu, consilierul educaţional al Arhiepiscopiei Iaşilor.

    Deschiderea oficială a evenimentului va avea loc miercuri, 27 septembrie, de la ora 12:00, în Sala „Iustin Moisescu“ a complexului mitropolitan. La deschidere va participa IPS Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, conf. univ. dr. Maria Alexandru (Grecia) şi prof. univ. dr. Gregorios Stathis, care, cu ocazia venirii la Iaşi, va primi, în cadrul deschiderii oficiale, Distincţia de vrednicie „Crucea Moldavă“ din partea Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei pentru întreaga sa activitate ştiinţifică, didactică şi interpretativă şi titlul de Doctor Honoris Causa din partea Universităţii de Arte „George Enescu“ din Iaşi.

    Evenimentele din cadrul festivalului vor cuprinde concerte extraordinare de muzică bizantină, slujbe religioase rostite în diferite limbi, lansare de carte şi conferinţă.

    Instituţiile partenere ale festivalului sunt Palas Mall, Institutul Cultural Român, Primăria Municipiului Iaşi, Corul Bizantin Grec, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi, Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae“ - Iaşi, Universitatea Naţională de Arte „George Enescu“ din Iaşi, Facultatea de Interpretare, Compoziţie şi Studii Muzicale Teoretice, Biblioteca Centrală Universitară „Mihai Eminescu“ din Iaşi, Muzeul Mitropolitan Iaşi, Colegiul „Sfântul Nicolae“ - Iaşi, Asociaţia culturală „Byzantion“.

    Mai multe detalii despre program şi invitaţi puteţi afla dintr-o serie viitoare de articole care vor fi publicate în „Ziarul Lumina“ şi pe Portalul Doxologia, sau accesând site-ul oficial al evenimentului - www.ibmf.ro(Ana-Maria Ţoc, coordonator comunicare al festivalului)

    sursa: doxologia.ro

    în Apariţii Mass-Media
  • Jurnal de eveniment - Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - ziua a cincea

    mcb17 ziua5 siteUltima zi a Masterclass-ului a fost încărcată emoțional, nu doar de regretul anticipatei despărțiri de niște oameni minunați care s-au dăruit și au pus mult suflet și cuget în cuvinte, ci și de apropierea care s-a creat între participanții veniți din diferite părți ale țării, și între participanți și susținătorii de cursuri sau prezentări.

    în Program Citeşte mai mult
  • Jurnal de eveniment - Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - ziua a patra

    mcb17 ziua4 siteA patra zi de Masterclass a oferit un program diversificat, care a inclus, pe lângă cursurile obișnuite, prezentări muzicologice, istorice și lansarea unui album. Astfel, dimineața, cursanții au primit noi sfaturi utile din partea doamnei Mihaela Grăjdeanu, răspunsuri la întrebări și încurajări.

    în Ultimele Evenimente Citeşte mai mult
  • Jurnal de eveniment - Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - ziua a treia

    mcb iasi site 2017

    Miercuri, a treia zi a Masterclass-ului, a urmat programul stabilit: dimneața a început cu Ansamblu feminin, curs din ce în ce mai popular datorită răspunsurilor pertinente ale doamnei Grăjdeanu la întrebările sau solicitările de sfaturi pentru rezolvarea unor probleme personale în interpretare, venite din partea participanților.

    în Program Citeşte mai mult
  • Jurnal de eveniment - Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - ziua a doua

    priveghere mcb17Marți, 11 iulie 2017, a doua zi de Masterclass, a fost debutul cursului de Ansamblu feminin care include elemente de tehnică vocală, stil și interpretare, susținut și anul acesta de doamna Mihaela Grăjdeanu, soprană la Opera Națională Română din Iași. Pe lângă exercițiile practice și recomandări utile, domnia sa a subliniat responsabilitatea psaltului pentru cântarea corectă, care încântă auzul și transmite, în același timp, un mesaj duhovnicesc.

    în Program Citeşte mai mult