Înregistrări YouTube

Corul Byzantion - „Ca un om ai venit”, plagal glas IV, de arhiereul Gherman Neon Paron (sc. XVII)
Corul Byzantion - „Cuvine-se cu adevărat”
Corul Byzantion - Stihira „Acum, proorocia”
Corul Byzantion - Stihira „Betleeme, gătește-te”
Corul Byzantion - Slava „Astăzi se naște din Fecioara”
Corul Byzantion - Slava „Acestea zice Iosif”
Corul Byzantion - Irmosul Calofonic „Hristos se naște”
Corul Byzantion - Irmos la Nașterea Domnului, pe larg, de Macarie Ieromonahul
Corul Byzantion - Matima „Hristos se naște”, de Balasie Iereul
Corul Byzantion - Irmos la Nașterea Domnului, de Macarie Ieromonahul
Corul Byzantion - Condacul Nașterii Domnului „Fecioara, astăzi”
Corul Byzantion - Stihira „Mai înainte de Nașterea Ta”
Corul Byzantion - „Fluierul cel păstoresc”, podobie glasul I
Corul Byzantion - „Piatra fiind pecetluită”, podobie glasul I
Corul Byzantion - „Mormântul Tău, Mântuitorule”, podobie glasul I
Corul Byzantion - „Prin mâncare a scos din Rai”, podobie glasul I
Corul Byzantion - „Pentru rugăciunile tuturor sfinților”, podobie glasul I
Corul Byzantion - „Nor al luminii”, podobie glasul I

        S-au încheiat cele cinci zile de Festival-Masterclass internațional de cânt bizantin... Masterclass-ul în sine, însă, nu s-a sfârșit. Aș spune că abia a început – că întâlnirea sau reîntâlnirea cu domnul Panagiotis Neochoritis a fost momentul de incipit roditor. Punând – temporar – în paranteză dorința sa de a nu-i aduce laude și de a nu-l cita, nu pot să nu remarc faptul că pe parcursul evenimentului, diminețile și serile cu domnul Neochoritis au fost precum conferințele sau convorbirile cu un mare duhovnic, de la care am primit nu doar răspunsuri din domeniul muzicii psaltice ci mai ales lecții de viață și de trăire ortodoxă în biserică, în familie, sau în societate. De la asumarea paternității și a maternității ca jertfă pentru copii până la atenția nanometrică la microtonuri și la direcțiile diferite în care ele pot mișca sufletul, învățămintele domnului Neochirits – din postura de dascăl și de creștin responsabil – au fost precum semințele bune.

În ultima zi de Masterclass, la cursul de ansamblu feminin, soprana Mihaela Grăjdeanu a făcut o recapitulare a sfaturilor practice din zilele anterioare și a răspuns întrebărilor din public referitoare la încălzirea vocii, la cântatul în cor, la trecerea de la un registru la altul, la modul de a cânta al copiilor, etc.

La cursul de ansamblu feminin, în a patra zi a Festivalului Masterclass International de Cânt Bizantin, s-au lucrat cu doamna conf. univ. dr. Maria Alexandru piesele incluse în prezentările coordonate de domnia sa, din programul de după amiază.

Dacă a doua zi a Festivalului Masterclass International de Cânt Bizantin s-a remarcat prin lansări de carte, elementul de noutate al celei de-a treia zi a fost participarea la Sfânta Liturghie, de la ora 6.45, la Mănăstirea Golia. Răspunsurile la strană au fost date de psaltul Konstantinos Anghelidis de la corul Tropos din Atena și de corul Psaltis din București. 

A doua zi a Festivalului Masterclass International de Cânt Bizantin a început cu un curs dedicat participantelor (ansamblu feminin), susținut de soprana Mihaela Grăjdeanu și de Conf. Univ. Dr. Maria Alexandru. Doamna Mihaela Grăjdeanu a subliniat importanța respirației corecte, a posturii interpretului și a articulației, împărtășind publicului câteva din tainele tehnicii canto care asigură igiena vocii și rezistența vocală. Partea teoretică a fost urmată de exerciții practice care au pornit de la un manuscris muzical al Sfintei Casia.

Festivalul Masterclass International de Cânt Bizantin a debutat pe 4 iulie 2016, cu deschiderea oficială din sala „Achim Stoia” a Universității de Arte „George Enescu” din Iași. După salutul profesorilor invitați și al organizatorilor, a urmat slujba de pomenire a protopsaltului Lykourgos Angelopoulos și a arhimandritului Justin Pârvu.

Luni, 4 iulie, la ora 9.30, în sala „Achim Stoia” a Universității de Arte „George Enescu” din Iași, a avut loc deschiderea oficială a ediției a noua a Festivalului-Masterclass de Cânt Bizantin.

Raportul dintre ornamentică, intervalică și accente în execuția thesisurilor.