O fotografie istorică: Congresul cântăreților bisericești din 1912

Evaluaţi acest articol
(2 voturi)

congresul cantaretilor bisericesti iasi 1912Publicăm o fotografie rară, realizată în urmă cu 102 ani, în fața Catedralei Mitropolitane din Iași cu ocazia desfășurării Congresului Cântăreților bisericești, din 21-23 august 1912. Fotografia se află în Biblioteca Seminarului nostru. În centrul grupului pot fi ușor  identificați Mitropolitul Moldovei, IPS Pimen Georgescu și pr. Pavel Savin, directorul Seminarului Veniamin.

La vreme aceea corpul cântăreților bisericești era foarte bine organizat, dovadă acestui fapt stând chiar și această imagine. Conform informațiilor pe care mi le-a oferit domnul profesor Vasile Vasile, căruia îi mulțumesc în mod special, e posibil ca acest congres din 1912 să fie momentul prin care s-au unificat asociațiile profesionale locale. Astfel, la 9 septembrie 1910 s-a înființat Cercul de studii Părintele Macarie a cântăreților bisericești din București, condus de Ion Popescu-Pasărea, care i-a publicat imediat și statutul. Această societate a fost extinsă la nivel național, încât pe statutul publicat în anul 1915 nu mai există mențiunea din București.  Această asociație devine Societatea cântăreților români, fiind condusă până în 1940 de același Ion Popescu-Pasărea (în fotografie jos, în centru). Poate tot cu prilejul acestui congres se pun bazele revistei Societății cântăreților intitulată Cultura, care apare neîntrerupt, lunar, între 1912 și 1940. Aici se publicau articole, studii, compoziții noi de muzică bisericească. Înființarea acestei societăți a cântăreților a fost facilitată impulsul pe care l-a dat Spiru Haret pentru înființarea societăților profesionale, cu statute și regulamente proprii.

Această adevărată breaslă a cântăreților, cu Societate proprie a sprijinit mult în perioada interbelică atât dezvoltarea școlilor de cântăreți, pe membrii ei, dar sprijineau și publicarea și editarea cărților de muzică. Multe erau publicate prin abonamentele pe care membrii Societății le făceau. Societatea avea bancă proprie, prin care sprijinea financiar cântăreții în caz de pensie sau boală.

Școlile de cântăreți bisericești funcționau ca școli ale Bisericii, cu durata de 4 ani, independente de Seminarii, care erau școli de stat. Așa funcționa de exemplu școala de cântăreți bisericești de la Iași, care nu era subordonată Seminarului Veniamin și care a fost mutată la Mănăstirea Neamț după închiderea și lichidarea Seminarului în 1948. Multe din aceste școli erau monahale.   

Statutul cântărețului bisericesc s-a degradat mult însă în perioada regimului comunist când toate aceste forme de organizare dispar, iar muzica bizantină cunoaște un puternic declin.

Autor: Pr.prof. Dragoș Bahrim

Sursa: http://www.seminariasi.ro/

Media

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Ultimele postări pe forum

  • No posts to display.

Înregistrări YouTube

Corul Byzantion - „Ca un om ai venit”, plagal glas IV, de arhiereul Gherman Neon Paron (sc. XVII)
Corul Byzantion - „Cuvine-se cu adevărat”
Corul Byzantion - Stihira „Acum, proorocia”
Corul Byzantion - Stihira „Betleeme, gătește-te”
Corul Byzantion - Slava „Astăzi se naște din Fecioara”
Corul Byzantion - Slava „Acestea zice Iosif”
Corul Byzantion - Irmosul Calofonic „Hristos se naște”
Corul Byzantion - Irmos la Nașterea Domnului, pe larg, de Macarie Ieromonahul
Corul Byzantion - Matima „Hristos se naște”, de Balasie Iereul
Corul Byzantion - Irmos la Nașterea Domnului, de Macarie Ieromonahul
Corul Byzantion - Condacul Nașterii Domnului „Fecioara, astăzi”
Corul Byzantion - Stihira „Mai înainte de Nașterea Ta”
Corul Byzantion - „Fluierul cel păstoresc”, podobie glasul I
Corul Byzantion - „Piatra fiind pecetluită”, podobie glasul I
Corul Byzantion - „Mormântul Tău, Mântuitorule”, podobie glasul I
Corul Byzantion - „Prin mâncare a scos din Rai”, podobie glasul I
Corul Byzantion - „Pentru rugăciunile tuturor sfinților”, podobie glasul I
Corul Byzantion - „Nor al luminii”, podobie glasul I

Ultimele Articole

  • Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – A cincea zi

    mcb19 concertVineri, 19 iulie 2019, ultima zi de Masterclass Internațional de Cânt Bizantin, a fost ziua în care s-au vazut și auzit roadele programului intens din această săptămâna, prin minirecitalul de muzică orientală clasică și concertul extraordinar de muzică bizantină. A fost și ziua recunoașterii contribuției dascălilor și a fiecărui cursant în parte.

    în Program Citeşte mai mult
  • Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – A patra zi

    mcb19 ziua4Joi, 18 iulie 2019, a patra zi de Masterclass Internațional de Cânt Bizantin la Iași, a fost ziua în care, mai mult decât în celalalte, studenții și profesorii lor coordonatori au încântat participanții prin prezentări care au combinat cercetarea academică a manuscriselor cu interpretarea unor exemple muzicale reprezentative. De asemenea, invitatul special, Panagiotis Neochoritis, s-a ocupat în special de monahii și de provocările cu care se confruntă acestea.

    în Program Citeşte mai mult
  • Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – A treia zi

    mcb19 ziua3 foto2Miercuri, a treia zi de Masterclass, a fost foarte variată în activități, care au mers de la exerciții individuale pentru îmbogățirea tehnicii vocale și lucru la ansamblu până la conferințe pe baza rezultatelor unor cercetări de ultimă oră din domeniul neuroștiințelor și prezentarea unor noi apariții  editoriale și discografice.

    în Program Citeşte mai mult
  • Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – A doua zi

    MCB19 ziua2A doua zi de Masterclass a început cu cursul practic de tehnică vocală, oferit de doamna soprană Mihaela Grăjdeanu. Cu mult tact pedagocic și răbdare, doamna Grăjdeanu i-a ascultat pe cei care au dorit să vină în față și să interpreteze un fragment muzical, insistând pe importanța respirației și pe modalitățile de care dispunem pentru mărirea capacității rezonatorilor naturali. De asemenea, prin audiere și analiză, s-au identificat două aspecte specifice tehnicii psaltice de interpretare: rezonanța toracică și rezonanța faringiană.

    în Program Citeşte mai mult
  • Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - 15-19 iulie 2019 - Jurnal de eveniment – Prima zi

    mcb19 prima zi 800x533Luni, 15 iulie 2019, a debutat la Iași a douăsprezecea ediție a Masterclassului de Cânt Bizantin. Organizat de Asociația Culturală Byzantion și de Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași, de Mitropolia Moldovei și Bucovinei și Primăria Municipiului Iași, evenimentul s-a deschis cu slujba de pomenire a ctitorilor de suflet ai Masterclass-ului, protopsaltul Lykourgos Angelopoulos și Părintele Arhimandrit Justin Pârvu, urmată de discursul oficial al organizatorilor (doamna Prof. Dr. Laura Vasiliu, Asist. Drd. Adrian Sîrbu – Universitatea de Arte „George Enescu”, Conf. Dr. Maria Alexandru – Universitatea Aristotelis din Salonic), al doamnei soprane Mihaela Grajdeanu (Opera Română din Iași) și al Arhid. Profesor Razvan Constantin Stefan (Seminarul Teologic Ortodox București).

    în Program Citeşte mai mult