Concursul Național de Muzică Psaltică între Seminarii. Impresii, elogii și gânduri

Evaluaţi acest articol
(5 voturi)

concurs national aprilieSâmbătă, 1 aprilie, a avut loc la Universitarea Națională de Muzică din București prima ediție a Concursului Național de Muzică Psaltică pentru Seminariile și Liceele Ortodoxe din țară. Dacă la faza locală au fost selectate cele mai bune coruri psaltice din fiecare mitropolie, la faza națională s-a decis cel mai bun cor psaltic dintre cele cinci formații participante, și anume corurile seminariilor din București, Iași, Buzău, Craiova și Prislop.

Piesa obligatorie pentru toți participanții a fost Vrednică ești în plagalul glasului al II-lea de Protosinghelul Varlaam, o compoziție ce a ridicat probleme serioase atât în ceea ce privește execuția ornamentelor și a intervalelor, cât și frazarea în funcție de viziunea macroformală. La această piesă, participanții au ales pentru concurs piese în genul irmologic, stihiraric și papadic.

Juriul, prezidat de către conf. univ. dr. Achilefs Chaldaiakes (catedra de Muzicologie bizantină a Univ. de Stat Kapodistria, Atena) și având în componență profesori provenind de la diferite instituții teologice sau muzicale din țară, a decis în unanimitate de voturi ca premiul I să revină Seminarului de la Buzău (dirijor arhid. prof. Constantin Stoica), premiul al II-lea, pentru Seminarul de la Prislop (dirijor prof. Gabriela Hauși), iar al III-lea premiu, celui de la București (dirijor ierod. Nifon Constantin). Mențiunea I a revenit Seminarului de la Iași (dirijor prof. diac. Mihai Ursache) și mențiunea a II-a, Seminarului de la Craiova (dirijor prof. Victor Șapcă).

Surpriza ediției. Atât vocile impresionante și cât și entuziasmul tinerilor coriști au surprins pe toți membrii juriului. De altfel, experimentatul dirijor și interpret, conf. univ. dr. Achilefs Chaldaiakes, a  mărturisit la final că și-ar dori ca studenții domniei sale să fi auzit nivelul prestațiilor din concurs.

Considerăm, însă, că elementul care a surprins cel puțin la fel de mult a fost prezența corului feminin al Seminarului de la Prislop între vocile masive, bărbătești ale celorlalte coruri. Am admirat omogenitatea, lejeritatea și ambitusul impresionant al tinerelor și emotivelor eleve, receptivitatea privind intențiile dirijoarei dar, în special, am admirat ornamentările unduite, care au conferit stil psaltic cântărilor. Binemeritatul premiu al II-lea pentru corul de la Prislop secondat de premiul I pentru „cel mai bun dirijor” (prof. Gabriela Hauși) vor constitui, cu siguranță, un impuls pentru revigorarea muzicii psaltice în Ardeal.

Ce se cuvine apreciat. Este de lăudat, în primul rând, înzestrarea vocală și nivelul la care s-au prezentat membrii tuturor corurilor participante. Complexitatea pieselor alese, formulele melodice extinse și solicitante, ambitusul larg sau abordarea unor glasuri precum aghia, varis sau cele cromatice au reprezentat provocări la care elevii seminariști, în ciuda vârstei încă firave, au răspuns cu mult profesionalism, sub bagheta dascălilor lor. Mai impresionează, de asemenea, nenumăratele ore de repetiții ce se ascund în spatele celor 20 de minute de pe scenă, efort determinat doar de imboldul dragostei pentru muzica psaltică.

Se cuvine, de asemenea, să elogiem viziunea repertorială a unor dirijori care nu s-au mulțumit doar să aleagă piese complexe, ci au urmărit în același timp caracterul lor clasic, vechimea și relevanța istorică a acestora. Sf. Ioan Cucuzel, Iacov Protopsaltul, Petru Lampadarie sunt doar câțiva din compozitorii aleși, personalități ale „clasicismului” componisticii bizantine, spre care s-ar cuveni să se direcționeze din nou strana românească.

Pe de altă parte, unele piese au fost adaptate în premieră în românește chiar de către dirijori (cum este cazul unui Canonului Teofaniei, aranjat de Georgios Konstantinou și adaptat de arhid. Constantin Stoica), ceea ce confirmă interesul pentru reîmprospătarea continuă a repertoriului de strană cu piese noi, dar clasice, tradiționale.

Sub aspect organizatoric, evenimentul s-a ridicat cu adevărat la nivelul oricărui concurs coral de talie internațională, prin grija organizatorilor cărora le exprimăm recunoștinta. Ediția din acest an nu doar a marcat un început promițător pentru un eveniment de marcă, dar a ridicat cu mult nivelul expectanțelor pentru orice alte inițiative asemănătoare. Trebuie să mărturisim, cu această ocazie, nevoia acută de a organiza mai multe evenimente de acest gen care să afirme profunzimea și complexitatea artei psaltice, ca tezaur al culturii mari a Bizanțului și ca expresie a rugăciunii Sfinților Părinți.

Ce se cuvine perfecționat. Considerăm că, pe lângă latura jurnalistică al prezentului material, se pot în același timp preciza anumite aspecte observate în prestațiile corurilor participante, aspecte care ar putea fi ajustate, în cazul în care se va crede de cuviință.

În primul rând, trebuie precizat faptul că muzica psaltică trebuie să rămână mai întâi de toate, rugăciune, chiar și pe scenă. Interpretarea ei nu trebuie să sufere modificări, chiar dacă trecem din contextul liturgic în cel concertant. Motive precum entuziasmul și emoțiile de pe scenă sau grija pentru detalii tehnice nu trebuie să afecteze interpretarea autentică, adică cea de la strană. Cu toții știm că ideea de „concert psaltic” reprezintă, în sine, un hibrid, un compromis, o rupere din start a melosului de energia harică a slujbei; astfel, orice încercare de animare a cântării prin extrovertire, prin forță, prin gestică dirijorală amplă, prin contraste dinamice sau de tempo (rallentando/accelerando, piano/forte etc.) nu vor  putea vreodată să compenseze, în interpretare, lipsa acestei forțe necreate și lăuntrice a slujbei. De asemenea, unul din elemente ce pot denatura din start caracterul unei piese psaltice este schimbarea tempo-ului de la slujbă cu unul „adaptat” concertului.

Un aspect la fel de important este nevoia de a audia psalți de referință pentru a putea reda cât mai firesc intervalele scărilor (fenomen ce implică relația dinamică dintre treptele fixe și mobile și modul de execuție a atracțiilor). Să nu uităm să melosul trebuie să scoată în evidență ethosul glasului, ethosul thesisurilor și ethosul ritmului. Dintre acestea trei, primul stă în strânsă legătură directă cu execuția corectă a intervalelor. Așa cum spune și Anton Pann, muzicianul iscusit este acela care are capacitatea de a activa aceste ethosuri cu vocea sa, reușind prin aceasta să stârnească („să ațâțe” spune Anton Pann) în inimile ascultătorilor diferitele stări (de rugăciune, tresăltare, bucurie, luminare, tânguire etc.)

Dacă dorim să vedem cu toată seriozitatea importanța „(re)educării urechii” elevului seminarist cu intervale netemperate, atunci trebuie ca dascălii, alături de elevii-ucenici aleși să practice cât mai multă muzică psaltică la strană (nu doar Liturghia, ci și celelalte slujbe, de la cele mai simple până la privegheri) și să facă audiții cu genuri muzicale netemperate (de exemplu, folclor autentic, după modelul Școlii de muzică psaltică a lui Simon Karas). Altfel, vom continua să cântăm o muzică psaltică având intervale temperate și lesne de armonizat la două sau trei voci egale.

Notația psaltică, în general, reprezintă un sistem stenografic mnemotehnic (de aducere aminte, de ghidare) și, în niciun caz, unul exhaustiv. Prin urmare, ea trebuie să rămână o „aducere aminte” a modului cum interpreta „dascălul meu” acea cântare, reperul rămânând dascălul care dă viață partiturii și nu partitura. E drept că notația hrisantică (mult mai analitică decât cea mediobizantină) poate  permite mai ușor alunecarea de la conceptul de thesis (formulă melodică) la conceptul de notă (ca element abstract). De aceea, se întâmplă de multe ori să „vânăm” note, gorgoane și trigorgoane, în loc să vedem thesis-urile din spatele acestora (compoziţiile mai noi au renunţat, din păcate, la aspectul formulaic, motiv pentru se cuvine multă atenţie în alegerea repertoriului). Dacă tratăm partitura doar ca pe un ghid și propunere, putem „activa” din ecourile minții (vezi Alexander Khalil, Echoes of Constantinople) modurile în care executa dascălul nostru acel thesis. Citirea notelor pe o partitură va rămâne tot timpul o execuție, NU și o interpretare. Trebuie să ne schimbăm radical metoda de învățare a muzicii psaltice: mai întâi ascult (chiar și ani la rând) pe dascălul meu, până când învăț automat, fără efort thesis-urile, ca să pot ști mai târziu cum interpretez, să decodific stenografiile. Mai întâi practica și mult mai târziu notele. Această metodă a uceniciei (pe care actualul Protopsalt de Constantinopol, domnul Neochoritis o pune în aplicare cu mult succes) presupune două aspecte dispărute din strana noastră: a) creșterea copiilor de mici pe lângă protopsaltul (dascălul) bisericii și b) investirea de imagine în „instituția psaltului”, astfel încât elevii seminariști să nu ajungă la vârsta fragedă de 18 - 20 de ani să fie numiți „dascăli”, ci să poată să adune 15 – 20 de ani de ucenicie (pornind de mici) pe lângă un adevărat dascăl, cu etate și experiență (nu doar muzicală, ci și liturgică și mai ales duhovnicească). Orice reînnodare a tradiției pierdute (începând cu Al. I. Cuza) poate și trebuie să aibă un început.

Adrian Sîrbu

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Ultimele postări pe forum

  • No posts to display.

Înregistrări YouTube

Byzantion Choir - Aineite ton Kyrion (Praise the Lord from Heaven)
Corul BYZANTION - Concert extraordinar de muzică brâncovenească - 2014
Byzantion Choir - Aineite ton Kyrion (Praise the Lord from Heaven)
Byzantion Choir - Aleluia and Prokeimenon of the Apostle O Kyrios ebasilevsen
Byzantion Choir - Evlogitaria Anastasima (Ressurection Blessings)
Byzantion Choir - I Romania Parthen, Trapezuntian traditional song
Byzantion Choir - Osoi eis Christon, mode plagal of 1sr
Byzantion Choir - Christos anesti (Christ is risen)
Byzantion Choir - Basilev ouranie (in Romanian)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (7 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (6 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (5 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (4 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (3 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (2 from 7)
Byzantion Choir - Sticheras and prosomoia to the Holy Spirit (1 from 7)
Byzantion Choir - The Good Friday Lamentations (fragment), mode plagal of 1st, traditional melody.
Byzantion Choir - Invincible conductrice (French version), mode plagal of 4th

Ultimele Articole

  • Prima ediţie a Festivalului de Muzică Bizantină de la Iaşi

    ibmf siteÎn perioada 27 septembrie - 1 octombrie 2017, va avea loc la Iaşi prima ediţie a Festivalului de Muzică Bizantină de la Iaşi. Timp de cinci zile, unele dintre cele mai cunoscute coruri de muzică bizantină din Grecia, Liban, Serbia, Sf. Munte Athos, Statele Unite ale Americii şi România vor face din Iaşi capitala cântului bizantin. Evenimentul, organizat de  Sectorul învăţământ al Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei, este menit să promoveze tradiţiile originare ale cântului bizantin, dar şi să informeze publicul despre legătura care există între muzica bisericească şi muzica bizantină de factură laică, aşa-numita muzică din „tinda bisericii“.

    Corurile invitate la festival sunt Corul Bizantin Grec (Atena, Grecia), Corul Mănăstirii Hamatoura (Kousba, Liban), părinţii din Nea Skiti (Sfântul Munte Athos, Grecia), Corul „Sfântul Ioan Damaschin“ (Novi Sad, Serbia), Grupul „Nectarie Protopsaltul (Bucureşti, România), Ansamblul „Cappella Romana“ (Portland, Statele Unite ale Americii), Ansamblul de muzică tradiţională Chistos Tsiamoulis (Atena, Grecia), Ansamblul de muzică veche „Anton Pann“ (Bucureşti, România), Corul academic „Byzantion” (Iaşi, România), Grupul Psaltic „Chivotul“ (Iaşi, România). 

    „Un festival este, aşa cum îi spune şi numele, o sărbătoare. Sărbătorim la Iaşi moştenirea noastră creştină şi bizantină, tradiţia strămoşilor, dar şi nădejdea plină de bucurie a viitorului acestei arte minunate care este cântul bizantin. Cu acest gând vă aşteptăm la Iaşi, gând de descoperire şi autodescoperire în lumina artei şi spiritualităţii de care acest oraş este atât de plin“, a declarat preşedintele Festivalului, arhim. Hrisostom Rădăşanu, consilierul educaţional al Arhiepiscopiei Iaşilor.

    Deschiderea oficială a evenimentului va avea loc miercuri, 27 septembrie, de la ora 12:00, în Sala „Iustin Moisescu“ a complexului mitropolitan. La deschidere va participa IPS Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, conf. univ. dr. Maria Alexandru (Grecia) şi prof. univ. dr. Gregorios Stathis, care, cu ocazia venirii la Iaşi, va primi, în cadrul deschiderii oficiale, Distincţia de vrednicie „Crucea Moldavă“ din partea Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei pentru întreaga sa activitate ştiinţifică, didactică şi interpretativă şi titlul de Doctor Honoris Causa din partea Universităţii de Arte „George Enescu“ din Iaşi.

    Evenimentele din cadrul festivalului vor cuprinde concerte extraordinare de muzică bizantină, slujbe religioase rostite în diferite limbi, lansare de carte şi conferinţă.

    Instituţiile partenere ale festivalului sunt Palas Mall, Institutul Cultural Român, Primăria Municipiului Iaşi, Corul Bizantin Grec, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi, Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae“ - Iaşi, Universitatea Naţională de Arte „George Enescu“ din Iaşi, Facultatea de Interpretare, Compoziţie şi Studii Muzicale Teoretice, Biblioteca Centrală Universitară „Mihai Eminescu“ din Iaşi, Muzeul Mitropolitan Iaşi, Colegiul „Sfântul Nicolae“ - Iaşi, Asociaţia culturală „Byzantion“.

    Mai multe detalii despre program şi invitaţi puteţi afla dintr-o serie viitoare de articole care vor fi publicate în „Ziarul Lumina“ şi pe Portalul Doxologia, sau accesând site-ul oficial al evenimentului - www.ibmf.ro(Ana-Maria Ţoc, coordonator comunicare al festivalului)

    sursa: doxologia.ro

    în Apariţii Mass-Media
  • Jurnal de eveniment - Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - ziua a cincea

    mcb17 ziua5 siteUltima zi a Masterclass-ului a fost încărcată emoțional, nu doar de regretul anticipatei despărțiri de niște oameni minunați care s-au dăruit și au pus mult suflet și cuget în cuvinte, ci și de apropierea care s-a creat între participanții veniți din diferite părți ale țării, și între participanți și susținătorii de cursuri sau prezentări.

    în Program Citeşte mai mult
  • Jurnal de eveniment - Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - ziua a patra

    mcb17 ziua4 siteA patra zi de Masterclass a oferit un program diversificat, care a inclus, pe lângă cursurile obișnuite, prezentări muzicologice, istorice și lansarea unui album. Astfel, dimineața, cursanții au primit noi sfaturi utile din partea doamnei Mihaela Grăjdeanu, răspunsuri la întrebări și încurajări.

    în Ultimele Evenimente Citeşte mai mult
  • Jurnal de eveniment - Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - ziua a treia

    mcb iasi site 2017

    Miercuri, a treia zi a Masterclass-ului, a urmat programul stabilit: dimneața a început cu Ansamblu feminin, curs din ce în ce mai popular datorită răspunsurilor pertinente ale doamnei Grăjdeanu la întrebările sau solicitările de sfaturi pentru rezolvarea unor probleme personale în interpretare, venite din partea participanților.

    în Program Citeşte mai mult
  • Jurnal de eveniment - Masterclass Internațional de Cânt Bizantin - ziua a doua

    priveghere mcb17Marți, 11 iulie 2017, a doua zi de Masterclass, a fost debutul cursului de Ansamblu feminin care include elemente de tehnică vocală, stil și interpretare, susținut și anul acesta de doamna Mihaela Grăjdeanu, soprană la Opera Națională Română din Iași. Pe lângă exercițiile practice și recomandări utile, domnia sa a subliniat responsabilitatea psaltului pentru cântarea corectă, care încântă auzul și transmite, în același timp, un mesaj duhovnicesc.

    în Program Citeşte mai mult